Oslo, 3. april 2020: Basefarms kunder er blant de mest fornøyde i Norden. Selskapet tar førsteplass innenfor kategorien Account Management og andreplass på Kundeleveranse. Samlet sett rangeres selskapet som nummer to på Generell kundetilfredshet i konkurranse med 28 internasjonale IT-serviceleverandører.
Resultatene fremgår av Whitelane Research og PA Consultings årlige kundetilfredshetsundersøkelse «IT Sourcing Study Nordic 2020».
– Når vår sterke kundeorientering gir seg utslag i stadig flere fornøyde kunder er også vi fornøyde, sier CEO Fredrik Ohlsen i Basefarm.
– Mye skjer innenfor næringen vår. Derfor setter vi ekstra pris på en samlet rangering helt på topp. Vi har videreutviklet tjenestespekteret vårt innenfor strategisk rådgivning hvor leveranseteamet vårt jobber nært sammen med og ofte som en direkte del av kundenes utviklingsmiljø. Slik kan vi i forkant påvirke innføring av ny teknologi som styrker konkurranseposisjonen deres. Undersøkelsen bekrefter dette retningsvalget i dagens omskiftelige marked.
Whitelane Research og PA Consulting har undersøkt kundetilfredshet blant mer enn 340 selskaper som har gjennomført store IT- og skyprosjekter hos 28 leverandører. Leverandørene er vurdert og rangert i ni kategorier og på generell kundetilfredshet som overordnet kriterium.
Kundene til Basefarm rangerer selskapet på førsteplass innenfor Account Management med 83 prosent score mot gjennomsnittlig 72 prosent. Selskapet er nummer to på Kundeleveranse med 80 prosent, mot i 71 prosent i snitt for svarkategorien.
På Generell kundetilfredshet klatrer Basefarm fire prosentpoeng fra fjoråret til en andreplass, med 80 prosent mot 69 prosent i snitt for kategorien. Dette er nest best av samtlige selskaper som deltar i undersøkelsen og best for virksomheter med hovedkontor i Norden.
Årets undersøkelse dokumenterer at outsourcing fortsatt er ettertraktet. De fleste selskapene i Norden og fra samtlige bransjer vil fortsette å outsource IT- og skytjenester på samme nivå eller mer enn i dag. Årsaken er blant annet at selskapene sparer kostnader, kan konsentrere seg om sine egne kjerneaktiviteter og får tilgang til innovative teknologier og løsninger Hovedårsaken for å velge outsourcing er rom for effektiv skalering av virksomheten.
Basefarm tar tredjeplassen på innovasjon. Det indikerer at IT-tjenesteleverandører er blitt pådrivere for utvikling av innovative teknologier og tjenester. På kriteriet havner selskapet rett bak et par velkjente, globale konsulentselskaper.
– Vi bistår både med tradisjonell outsourcing og digital transformasjon, sier CEO Fredrik Ohlsen i Basefarm.
– Mange kunder verdsetter også at vi er teknologi-agnostiske. Vi ønsker å gi kundene beste råd og løsninger uavhengig om det innebærer bruk av offentlig sky eller en hybrid kombinasjon av flere plattformer. Det er avgjørende at kundene får optimale løsninger ut fra sine egne behov ettersom digital transformasjon og skytjenester er avgjørende for deres egen suksess.